یک فیزیکدان

خروجی سایتکانال یک‌فیزیکدانایمیل من

بزرگترین کتابخانه‌ی فیزیک

دارای صدها جلد کتاب جدید و معروف از معتبرترین انتشارات فیزیک مثل وایلی، پیرسون، اسپرینگر، آکسفورد، کمبریج و...

کاملاً رایگان‌.

یک باور غلط که از سال‌های گذشته بارها در کتاب‌ها و انواع رسانه‌ها مدام نوشته شده، آن است که نیروی بالابری هواپیماها را فقط ناشی اصل برنولی حاکم بر شکل بال‌های هواپیما معرفی کرده‌اند.

پرواز وارونه هواپیما، نیروی بالابری و نیروی ناشی از معادله برنولی

 اما نیروی ناشی از اصل برنولی فقط در حدود 20 درصد نیروی بالابری هواپیماها را تأمین می‌کند. یک دلیل ساده برای رد این باور غلط، وارونه پرواز کردن هواپیماهاست. اما نیروی بالابری واقعی از کجا ناشی می‌شود؟

جواب این سوال، خیلی ساده، قانون سوم نیوتون است؛ نیروی ناشی از برخورد ذرات هوا به زیر بدنه و بال‌های هواپیما است. قدرت این نیرو را بارها تجربه کرده‌اید؛ وقتی که دست خود را از شیشه‌ی ماشین در حال حرکت بیرون آورده‌اید.

نظرات (۳)

بله مثال پنجره درست است اصلا می توان پاراگلایدر را هم مثال زد. ولی این دلیل برای این که هواپیما نیرویی بالا رونده جاذبه را خنثا کند را توضیح مناسبی ارائه نمی کند. سرعت جلو رونده ی هواپیما در این کار حتما عاملی موثر است.

  
طراحی قسمت بالایی و پایینی هواپیما طبیعتا تاثیر گذار خواهد بود و احتمالا تفاوت در طراحی و شیب بدنه دراین دو قسمت میتونه اختلاف ایجاد کنه در مقدار نیروی وارد شده به سمت بالا و پایین.البته من اطلاعات زیادی ندارم اما تفاوت طراحی دو قسمت بالا و پایین مشهوده ولی اینکه چقدر تفاوت ایجاد کنه نمیدونم و فکر نکنم این دو نیرو دقیقا همدیگرو خنثی کنن!
با سلام و عرض ادب،

اگر دلیل این نیرو که باعث خنثی شدن وزن هواپیما می شود برخورد ملوکول های هوا باشد، پس میتوان گفت که به همان میزان از بالای هواپیما ملکول به آن برخورد می کند که باعث خنثی شدن نیروی ذکر شده می شود. به نظر دلیل قانع کننده ای نیست.
پاسخ:
سلام.
شما اگه دستتونو از شیشه ماشین بیرون بیارید و کف دستتونو مایل رو به جلو بگیرین، شدت هوای برخوردی به پشت و کف دستتون یکسان هست؟
گذشته از این شواهد تجربی، این مطلب ذکر شده در سایت، از منبع معتبری هست.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی